GroenLinks is blij dat de hoogspanningslijn uit de Haagse Beemden gaat verdwijnen, maar vindt dat de natuur niet de dupe mag worden van het nieuwe tracé en heeft daarom samen met D66 vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Op 26 augustus heeft het ministerie van economische zaken bekend gemaakt dat er ten aanzien van de 380KV hoogspanningslijn is gekozen voor het zuidelijk tracé (Roosendaal-Borchwerf via Breda naar Tilburg), in plaats van voor het eerder genoemde noordelijk tracé (Roosendaal-Borchwerf via Geertruidenberg naar Tilburg). Deze nieuwe keuze heeft voor Breda voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat de hoogspanningslijn uit de Haagse Beemden verdwijnt. Aan de andere kant hebben verschillende bewoners en natuurverenigingen over het nieuwe tracé hun zorgen geuit, omdat dit meerdere natuurgebieden raakt (o.a. De Vierde Bergboezem en Landschapspark Open Linie). GroenLinks is samen met D66 van mening dat in bewoonde gebieden hoogspanningslijnen onder de grond moeten.

Lees hieronder de vragen die zijn gesteld aan het college.